Marina Tirkkonen, 32, Helsinki
tanssinopettaja

“Inspiroidun musiikista! Olen aina rakastanut liikkeen kautta musiikkiin eläytymistä ja se toimii usein lähtökohtana koreografioilleni. Musiikin ja tanssin kautta voi ilmaista ja välittää tunnetiloja niin laajalla skaalalla”, kuvailee Koko Suomi tanssii -kampanjan balettikoreografian tehnyt tanssinopettaja Marina Tirkkonen.

Balettikoreografian taustalla soi “Tummien perhosten koti” -elokuvasta tuttu Panu Aaltion kappale “Forgiveness”. Yhdessä Tirkkosen koreografian kanssa kappale on vuoden aikana tanssittanut suomalaisia Helsingin kaupunginkansliasta pohjoisen pieniin ballerinoihin.

“Juhlavuoden aikana minua on erityisesti liikuttanut kohtaamiset vanhempien ihmisten kanssa. Heidän tulkintansa koreografiasta, ilo, arvokkuus ja herkkyys, jota baletin liikkein voi ilmaista”, kertoo Marina.

Äidin ja tyttären yhteinen unelma

Marina aloitti tanssimisen 10-vuotiaana Tallinnan balettikoulussa. Kouluun pääsy antoi selkeän suunnan elämälle, josta myös Marinan äiti oli nuorempana haaveillut.

“Baletin ympärillä pyöri kaikki. Tallinnan balettikoulussa tanssi- ja perusopinnot tehtiin saman pienen luokan kanssa. Hitsauduimme nopeasti yhteen ja suunnilleen asuimme koulussa.”

Muutto Helsinkiin 1997 pakotti irrottautumaan koulukavereista, mutta vanhojen ympyröiden tilalle tuli pian uusia. Helsingissä Marina aloitti opinnot Oopperan balettioppilaitoksessa ja opiskeli koulussa ammattiin saakka, valmistuen balettitanssijaksi vuonna 2004.

“Mieleenpainuvin muisto opiskeluajoilta on ehdottomasti tanssiminen osana kansainvälistä Europa Dance -tanssiryhmää, joka tarjoaa valmistumisen kynnyksellä oleville nuorille tanssijoille mahdollisuuden työskennellä ammattilaisryhmän tavoin. Treenasimme Grassessa, Etelä-Ranskassa ja esiinnyimme ympäri Ranskaa”, hän kuvailee.

Marinan äiti vieraili Pariisissa katsomassa tyttärensä esitystä suurella kansainvälisellä näyttämöllä. “Olin älyttömän ylpeä ja iloinen, että pääsin kokemaan sen äidin istuessa yleisössä”, kuvailee Marina.

Marinan isä asensi kotiin tangon harjoittelua varten. Kuva otettu kesällä 1996.

Jalat maassa kohti tulevaa

Valmistuttuaan ammattiin, Marina työskenteli Oopperassa teoskohtaisella sopimuksella, tanssien muun muassa Pähkinänsärkijässä ja Joutsenlammessa. Tanssijan ammatin epävarmuus sai hänet pohtimaan tulevaisuutta ja ammatinvalintaa uudelleen.

“Kun työt Oopperassa loppuivat, pidin puolen vuoden tauon ja pohdin, mitä haluaisin tehdä. Opiskelukaverini Oopperalta oli samassa tilanteessa ja päätimme yhdessä hakea opiskelemaan Kuopion Savonia ammattikorkeakouluun tanssinopettajiksi.”

Ystävykset aloittivat opinnot Kuopiossa vuonna 2006. Samoihin aikoihin Marina aloitti baletin opettamisen. Arki oli täynnä tanssia, eikä opiskelijaelämälle juuri jäänyt aikaa.

“Töiden ja koulun yhdistäminen oli ajoittain tosi rankkaa, mutta samaan aikaan olin iloinen, että töitä riitti. Balettiharrastuksen suosio tuntuu kasvaneen, sillä töitä riittää edelleen”, nauraa Marina.

Kuopiosta valmistuttuaan, Marina jatkoi tanssipedagogiikan opintoja Teatterikorkeakoulussa. Hän valmistui tanssitaiteen maisteriksi vuonna 2012.

“Joidenkin on nuorena vaikeaa löytää omaa juttua tai suuntaa elämälle. Tanssin ansiosta olen jo 10-vuotiaasta lähtien tiennyt, mitä haluan elämässäni tehdä. Olen siitä älyttömän kiitollinen.”

Marina 14-vuotiaana juuri ennen Balettioppilaitoksen esitystä

Baletti kuuluu kaikille

Tällä hetkellä Marinan arki täyttyy baletin opetustunneista Vantaan Tanssiopistolla (VTO). Oppilaita hänellä on kolmasluokkalaisista aikuisiin, alkeet-ryhmistä edistyneisiin. Lisäksi Marina opettaa ja tekee koreografioita VTO:n ekstraryhmille, joihin valitaan tanssinharrastajat pääsykokeiden kautta. Hän tekee ajoittain tilauskoreografioita Valtakunnalliseen Balettikilpailuun ja muihin projekteihin, kuten vuoden 2017 Koko Suomi tanssii -kampanjaan.

“Opettajana olen lempeä, mutta vaativa. Monella tuntuu olevan mielikuva baletinopettajista keppiä heiluttavina piiskureina, mutta onneksi se pitää enää yhä harvemmin paikkaansa. Balettipedagogiikka on kehittynyt valtavasti. Laji sopii treenimuotona ihan kaikille ja harrastuksen voi aloittaa myös aikuisiällä”, Marina vakuuttaa.

Koko Suomi tanssii -kampanja on hyvä esimerkki siitä, että puolessa tunnissa kuka vain voi oppia balettikoreografian. “Ennakkoluulojen ja itsekritiikin selättäminen sen sijaan on vaikeampaa: Ihmiset helposti liittävät baletin johonkin yliluonnolliseen tai ajattelevat etteivät sitä voi tehdä kuin tietyn kokoiset tai ikäiset ihmiset. Se ei pidä paikkaansa! Tekemisen kautta voidaan yhdessä rikkoa näitä stereotypioita, laajentaa ja kasvattaa lajin ymmärrystä. Se on todella arvokasta,” Marina korostaa.

Tulevaisuudessa Marina haaveilee voivansa edelleen toimia rakastamansa ammatin parissa. “Toivon, että mulla on yhtä ihania oppilaita kuin nyt, ja että saan tehdä monipuolisesti sekä opettajan että koreografin töitä.”

Marinan Ruusu-unelma -koreografia valittiin mukaan vuoden 2018 Valtakunnalliseen Balettikilpailuun, joka järjestetään Aleksanterin Teatterissa 27.1-28.1.

Lue lisää
Vantaan Tanssiopisto
Valtakunnallinen Balettikilpailu